Kravet om internkontroll skal bidra til å forebygge og hindre regelverksbrudd, og sikre at regelverksbrudd blir oppdaget og korrigert.

Internkontroll og evaluering på tjenestenivå gjennomføres i stor grad ved å benytte følgende virkemidler:

  • personalmøter
  • intern oppfølging og veiledning
  • medarbeiderundersøkelse (10 faktor)
  • medarbeidersamtaler

Noen enheter har utarbeidet egne internkontrollplaner som denne:

QM+

Sokndal kommune har det helhetlige digitalt kvalitetssystemet QM+, som benyttes av alle kommunale tjenester. Gjennom systemet kan ansatte melde inn avvik og dermed være med på å forbedre kvaltieten på våre tjenester og sørge for at tjenestene er forsvarlige. Virksomhetene i kommunen legger inn sine rutiner og prosedyrer i systemet.

Alle kommunale PCer har direkte innlogging til QM+ på skrivebord slik at det skal være lett tilgjengelig og i aktiv bruk. Kvalitetssystemet var nytt for Sokndal kommune i 2022 så det jobbes med opplæring og implementering i alle avdelinger.

Evaluering av kommunens arbeid med målgruppen

For at samhandlingsmodellen som er utarbeidet for at utsatte barn og unge skal få riktig hjelp til riktig tid skal være et nyttig verktøy i kommunens arbeid er det nødvendig med jevnlig evaluering og justering. På tjenestenivå skal kommunes innstas mot målgruppen på tjenestenivå med tilhørende samhandlingsmodell evalueres årlig med informasjon og innspill fra stormøte i Tverrfaglig Team, hvor alle tjenesteområder som jobber med målgruppen er representert. Dette skal gjennomføres første halvdel av hvert år.